Rozliczenie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym – Pakiet Mobilności 2022
Od 2 lutego 2022 r. obowiązują nowe zasady wynagradzania pracowników w transporcie międzynarodowym. Nasze oprogramowanie CRESUS - SQL jest poszerzone o moduł "Pakiet Mobilności". Sprawdź, jak naliczyć wynagrodzenie kierowcy po zmianach.
Pakiet mobilności to zestaw przepisów regulujących transport drogowy na terenie Unii Europejskiej. Mają gwarantować przewoźnikom z różnych krajów równy dostęp do europejskiego rynku przewozów. Część zasad, głównie tych dotyczących czasu jazdy
i odpoczynku kierowców, obowiązuje już od sierpnia 2020 r. Teraz w życie weszły przepisy dotyczące wyrównania płacy kierowców na terenie całej Unii. Ich celem jest wyrównanie poziomu konkurencyjności firm transportowych w różnych krajach Europy.
Nowe zasady wynagradzania kierowców od lutego 2022 roku
Najistotniejsze zmiany, które zaczną obowiązywać już na początku lutego, dotyczą nowych zasad wynagradzania pracowników delegowanych. Na mocy przepisów kierowcy delegowani będą otrzymywać pełne minimalne wynagrodzenie zagraniczne, jakie obowiązuje w kraju, w którym wykonywali oni swoją pracę.
Zmiany w podróżach zagranicznych
Na polskich kierowców pracujących za granicą od lutego 2022 roku czekają również inne zmiany dotyczące wynagrodzeń. To likwidacja podróży służbowych, które na ten moment stanowią ok. 75% średniego miesięcznego wynagrodzenia kierowcy na rękę, łącznie wynoszącego około 7 tys. – 8 tys. złotych netto. Do należności przypadających na poczet podróży służbowych zalicza się przede wszystkim niepodlegające opodatkowaniu i nieozusowane ryczałty za noclegi oraz diety.
Nowe przepisy Pakietu Mobilności wykluczyły diety i ryczałty z miesięcznego wynagrodzenia przewoźników. Polscy kierowcy na mocy nowych postanowień mają więc zarabiać tak jak kierowcy z innych państw UE, jednak bez uwzględniania dodatków z tytułu podróży służbowych.
Pakiet mobilności 2022 - zmiany w pozostałych przepisach
Mimo że branża transportowa koncentruje się obecnie przede wszystkim na nowych zasadach ustalania wynagrodzeń, nie są to jedyne zmiany, jakie zaczną obowiązywać od lutego br. Przypomnijmy, że kolejna część przepisów wprowadzanych Pakietem Mobilności obejmuje także:
Zmiany w przepisach o kabotażu
Utrzymano możliwość wykonywania trzech przewozów kabotażowych w ciągu siedmiu dni. Z tym jednak zastrzeżeniem, że pomiędzy kolejnymi kabotażami w tym samym kraju konieczne stanie się skorzystanie z przerwy trwającej cztery dni, liczonej od zakończenia ostatniego przewozu kabotażowego.
Obowiązek powrotu do bazy raz na 8 tygodni
Obowiązek powrotu kierowców wykonujących transport międzynarodowy do bazy eksploatacyjnej nie później niż w ciągu 8 tygodni od dnia jej opuszczenia wywołuje spore kontrowersje. Podnosi się tu w szczególności zarzut sprzeczności z założeniami europejskiego Zielonego Ładu. Wiele wskazuje na to, że chcąc dostosować się do tych przepisów, kierowcy często będą zmuszani odbywać „puste” kursy.
Utrata dobrej reputacji
Nieprzestrzeganie i niedostosowanie się do przepisów Pakietu Mobilności będzie grozić nie tylko karami finansowymi, ale i utratą dobrej reputacji. To z kolei może prowadzić do zawieszenia lub utraty licencji. Przedsiębiorstwa powinny dlatego bardzo mocno skoncentrować się w szczególności na prawidłowym i rzetelnym sposobie wyliczania wynagrodzeń, względem których wprowadzono najbardziej dotkliwe zmiany.